fbpx

Mik is a vitaminok és miért fontosak?

Ezt a kérdést szerintem sokan felteszik magukban minden nap. Minek kell a vitamin? Én is a “nem kell nekem vitamin, egészségesen étkezem” filozófiát vallók táborát erősítettem RÉGEN, szóval én mindenkit megértek.

Alapvetően a vitaminnal, mint fogalommal legyünk először tisztában. A vitaminok szerves anyagok, amelyeket mi magunk NEM, vagy csak RÉSZBEN vagyunk képesek előállítani. Ha valamelyikből kevesebb van a szervezetünkben vagy teljesen hiányzik, akkor az az élettani folyamataink kárára mehet. Azaz nélkülözhetetlenek az élethez. A kérdést röviden meg is válaszoltuk, de nézzük meg kicsit bővebben kifejtve 🙂

Vitamin csoportok

A vitaminoknak kétféle csoportja létezik. Vannak a vízben oldódó vitaminok (C- és B-vitaminok), valamint a zsírban oldódok (A-, D-, E- és K-vitamin). A vízoldékony vitaminok felszívódás után fejtik ki hatásukat, a felesleg pedig a vizelettel távozik, így túladagolásra semmi esélyünk. Szükségesek az idegműködéshez, az egészséges bőrhöz, emésztéshez, a megfelelő állóképességhez, immunrendszerhez, a sejtek regenerálódásához. Naponta pótolni kell őket. A másik csoportot a zsírban oldódó vitaminok alkotják. Ezek felszívódása szervezetünkben a táplálék zsírtartalmától is függ, szóval a zsírszegény étkezés nem kedvez neki. A májban és a zsírszövetekben tudjuk őket tárolni. Ezeknél a vitaminoknál már fennáll a túladagolás veszélye, ezért csínján bánjunk velük és próbáljuk meg nem feszegetni a határainkat.

Hiánytünetek? Hát persze, hogy vannak! Na nézzük.

Mint fentebb említettük, károsodhatnak az élettani folyamataink, úgynevezett hiánybetegségek alakulhatnak ki. Minden vitamin más tünetet produkál, ezek sokfélék lehetnek, mint például hajhullás, látásromlás, fáradékonyság, idegesség, bőrelváltozás és még sorolhatnánk.

De nem kell aggódni! Ugyanis ezek helyes táplálkozással is pótolhatóak, nem csak bogyók beszedésével. Szerintem mindenkinek megvan az a mondás, hogy “Minden nap egy alma, az orvost távol tartja”. A gyümölcsök és zöldségek beépítése az étrendünkbe nagyon fontos, hisz az az egyik legtermészetesebb vitaminforrás. Viszont, ha allergiásak vagyunk valamelyikre, vagy esetlegesen “undi” az íze számunkra, akkor jöhet a jól bevált tabletta.

A természetes utat választóknak hasznos tudni:

  • A legjobb, ha a zöldségeket és gyümölcsöket nyersen fogyasztjuk
  • A vitaminokkal ugyan energiát nem viszünk be a szervezetünkbe, de számos jótékony hatással bírnak.
  • Hűtőben vagy kamrában a legjobb tárolni, ugyanis a fénytől védett, hűvös helyeket “szeretik”.
  • Vitamintartalom csökkenő sorrendben: friss, mirelit, konzerv, félkész, készétel.
  • Inkább pároljunk, mint főzzünk, mivel a hosszú áztatás és tartós melegítés tönkreteszi a vitaminokat.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük