fbpx

Fáradás és tünetei

A terhelés, ha elég hosszú ideig tart fáradást hoz létre. Általános cél edzésekkel, hogy a teljesítmény nőjön a fáradás pedig időben kitolódjon. 

A fáradás szakaszai:

Alapmunkabírás fázis:

  • Ilyenkor az energiatartalékok fedezik a szükségletet.
  • A kiindul teljesítmény fenntartható, a teljesítmény jó.
  • A sportoló kedélyállapota jó.
  • Fáradás nélküli fázis.

Kiegyenlített fázis:

  • Az energia raktárak kezdenek kiürülni.
  • A teljesítmény pszichés alapon fenntartható.
  • A sportoló kívánja a pihenőidőt.
  • A fáradság tünetei kezdenek megjelenni.

Kiegyenlítetlen fázis:

  • Az energia raktárak kimerültek.
  • A teljesítményszint zuhan.
  • Sem külső bíztatás, sem belső akarat nem képes a folyamat megállítására.
  • A fáradás tünetei együttesen jelen vannak.

A túledzettség egy kórós fáradtsági állapotnak tekinthető. A létrejöttében szerepet játszhat a túlzott edzés, az elégtelen pihenés vagy a nem megfelelő táplálkozás. Az edzések teljesítménye elmarad az elvárttól, sőt, romlás következik be. 

Mindig hosszú távon alakul ki. Két típusát különböztetjük meg:

  • Amikor a szimpatikus idegrendszeri hatások dominálnak. Ennek tünetei: a sportoló nyugalmi pulzusa megnő, vérnyomása emelkedett. Testsúlya csökken, nyugtalan, nem képes aludni. Szívritmuszavar is bekövetkezhet.
  • Amikor a paraszimpatikus idegrendszeri hatások dominálnak. A sportol aluszékonnyá válik, vérnyomása csökkenhet, folyamatosan fáradtnak érzi magát, étvágytalan, izomgyengeség figyelhető meg.

A szuperkompenzációval az edzettség szintje nő, a fáradási szakaszok időben kitolódik, a teljesítmény nő.

Túledzettség elkerülésére érdemes az ébredési pulzust mérni. Amennyiben nő 5%-kal rövidebb, könnyebb intenzitású edzést javaslunk. Ha 10%-os növekedés figyelhető meg, javaslunk pihenőidő beiktatását.