fbpx

Edzés

Mi az edzés?

A teljesítményt növelő folyamat mindig valamilyen célt szolgál. Ennek a folyamatnak egy egységét nevezzük edzésnek.

Ezt a folyamatot érdemes minden esetben a sportoló teljesítőkészségének és teljesítőképességének alapján tervezni és kivitelezni.

Ez a cél mindig egyéni. Lehet a cél bizonyos kívánt testsúly/alak elérése és megtartása, maratoni táv lefutása vagy az adott sportág egy nevezetes versenyének megnyerése.

Az edzés jellemzően négy fő területen hoz létre változásokat:

Motorikus változások: Az izomműködés szabályozása tökéletesedik. A sportági technikák elsajátítása jó hatással van a mozgató idegrendszerre.

Fiziológiai változások: Élettani változások jönnek létre annak érdekében, hogy az energia raktárak minél gyorsabban felszabaduljanak majd visszatöltődjenek és az izom oxigénellátása javuljon. A szervek és szervrendszerek összehangolt működése megváltozik a terhelés hatására.

Alkati változások: Kör, hossz és szerkezeti változások jönnek létre. Például nő az izomtömeg.

Pszichés változások: Jellemzően megnő a fájdalom, szabály és monotónia-tűrés.

Az edzettség a folyamatos edzések és versenyek okozta terhelés hatására alakul ki.

Bővebben:

Edzésterhelés, szuperkompenzáció

Energia-tápanyagok

Fáradás és tünetei

Testsúlyszabályozás elvei

Vitaminok, nyomelemek